Waar is mijn motivatie om te sporten gebleven?

WAAR IS MIJN MOTIVATIE OM TE SPORTEN GEBLEVEN?

Als wij mensen bij de intake vragen wat ze eerder hebben gedaan om gezond en fit te worden, dan komt er geregeld een lange lijst met sporten. Hardlopen, fitness, zwemmen, wandelen met een vriend(in) etc. Dat wordt een tijdje volgehouden en vervolgens niet meer. Hoe kan dat en vooral: hoe kun je voorkomen dat je motivatie om te sporten verdwijnt?

Een sportgekkie worden

Waarom willen bepaalde mensen met z’n allen achter een bal aanrennen of elke dag zware gewichten optillen om ze vervolgens op dezelfde plek terug te zetten. Erg vermoeiend, soms pijnlijk en zo op het oog heeft het geen enkele zin. Naja, ze zijn flink aan het bewegen. Maar waarom doen ze dat dan heel graag? Omdat ze het gewoon leuk vinden. En ze zijn er goed in. Deze mensen noemen wij – met alle respect – de sportgekkies.

‘Ja, in het begin is het zwaar en vermoeiend, maar op een gegeven moment ga je het vanzelf leuk vinden’. Herkenbare uitspraak?

Vaak een uitspraak van een sportgekkie die jou wil motiveren om te sporten. En soms werkt het. Als het sporten je steeds wat makkelijker afgaat en je er prettig bij voelt, dan wordt het steeds leuker om te doen. Je wordt dan steeds meer intrinsiek gemotiveerd. Deze vorm van motivatie is duurzaam omdat je intern gedreven wordt om het te doen. Het gaat zonder veel moeite en het triggert positieve emoties.

Tip 1: Wil je een sportgekkie worden? Maak je sport leuker door te trainen in een groep of door meer af te wisselen. Werk daarnaast aan je skills (onder begeleiding) zodat het sporten je steeds beter afgaat.

Been there, done that.. nog steeds motivatie

Dat kan. De prognose ‘dat je het vanzelf leuk gaat vinden’ komt niet altijd uit. Als je überhaupt niet zo’n beweger bent of als je je altijd beperkt voelt tijdens het sporten, dan kan het zijn dat de lol en het gemak er niet inkomt. Dan moet je uit een ander (moti)vaatje tappen. Er zijn gelukkig meer vormen van motivatie die duurzaam zijn.

Als je geïdentificeerd gemotiveerd bent, zie je heel duidelijk wat de voordelen zijn van het sporten. Bijvoorbeeld omdat het je energie geeft voor de week, omdat je dan minder stijf bent en het je focus en wilskracht vergroot. Het sporten steunt dan een hoger doel.

Sport je vanuit de overtuiging dat je goed voor jezelf moet zorgen en dat sporten daarbij hoort, dan spreekt men van geïntegreerde motivatie. Je sport omdat je het belangrijk vindt, het past bij je normen en waarden.

Zowel geïdentificeerde als geïntegreerde motivatie vergt qua focus wat meer discipline, maar leidt in de praktijk tot meer langdurige motivatie voor het sporten.

Tip 2: Als sporten niet leuk is, waarom zou je het dan toch doen? Wat maakt het belangrijk? Welke voordelen haal je uit het sporten? Werk dit concreet uit en blijf jezelf hieraan herinneren.

Externe motivatie om te sporten

Er is ook zoiets als geïntrojecteerde motivatie en externe motivatie. Dit zijn vormen van motivatie die in eerste instantie goed lijken te werken, maar dat doen ze vooral op de korte termijn.

Geïntrojecteerde motivatie betekent dat je sport omdat je bang bent dat je anders problemen krijgt. Als ik niet sport, wat zal dat doen met mijn gewicht of met mijn klachten? Of: als ik niet sport, wat zullen andere mensen daarvan denken? En externe motivatie… denk maar aan een flitspaal. Je doet het alleen als iemand je controleert.

Op deze manier mensen motiveren werkt soms zelfs averechts. De arme man in onderstaand filmpje is timide, maar hoe zou jij reageren als iemand je zo op je kop geeft? Motiveert het?

Tip 3: Soms kan je iemand gebruiken als externe motivator om op gang te komen. Zorg er wel voor dat je motivator kennis van zaken heeft met betrekking tot duurzame motivatie om te sporten. Begin bij deze blog 😉


Foto van Martin Péchy via Pexels

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *