duurzaam gezond en fit

DUURZAAM GEZOND EN FIT MET DEZE VIJF INZICHTEN

Anno 2020 zijn we het er allemaal over eens: om duurzaam gezond en fit te zijn moeten we niet alleen kijken naar sport of dieet, maar naar het totale leefstijlplaatje. In de praktijk is het voor veel mensen echter een uitdaging om een gezonde leefstijl vol te houden. Herken je dat? Met deze vijf inzichten kun je terugval voorkomen en blijven genieten van je energie en gezondheid.

1: Ga Voor Eigen Motivatie

Om duurzaam gezond te zijn is het van belang de motivatie vooral uit jezelf te halen, in plaats van uit anderen. Wat is de reden dat je aan je gezondheid en fitheid wilt werken? Is dat omdat je het leuk en interessant vindt? Of doe je het omdat je bang bent om bijvoorbeeld aan te komen of ziek te worden of om wat andere mensen vinden? 

Als het leuk is, gaat het vanzelf. Motivatie uit angst of door anderen werkt vaak alleen op de korte termijn. Is dat het geval? Bepaal dan waarom het – ondanks de moeite – toch waardevol is om aan je gezondheid te werken. Het verhoogt je de kans op volhouden, omdat het nu doet uit eigen motivatie. 

Meer over gezonde (sport)motivatie lees je hier.

2: Focus Snel Op de Lange Termijn

Bijna elk verander- of transformatieprogramma werkt. Als mensen zelf de keuze hebben gemaakt om hun leefstijl te veranderen en daarin investeren, dan is er vrijwel altijd resultaat. Het nadeel is alleen dat de meeste mensen op den duur (na maanden of jaren) toch weer terugvallen in oude patronen.

Focus daarom al snel om op de lange termijn. Is het dieet dat je nu volgt er eentje die je de rest van je leven kan volhouden? Wat wordt het vervolg op de challenge die je nu aan het doen bent? Kun je terugvallen op gezonde gewoontes als je minder tijd, energie en focus hebt? Heb je een back-up plan als je in een (lange) dip zit? 

Welke dieet-, sport- of leefstijlprogramma je ook volgt: zorg ervoor dat je dingen doet die je op de lange termijn kan volhouden.

Is het dieet dat je nu volgt er eentje die je de rest van je leven kan volhouden?

3: Bouw Aan Consistentie

Duurzaam gezond en fit wordt je alleen door consistent te zijn. Een week gezond eten of goed sporten geeft geen resultaat. Doe je dit voor drie maanden, dan merk je duidelijk verschil. Het ligt er dan natuurlijk wel aan of je in die drie maanden wel of niet een aantal weken ziek, geblesseerd of heel druk bent geweest.

Hoe je je consistentie kunt verhogen? Ga ervan uit dat jij dit jaar ‘goede’, ‘mindere’ en ‘slechte’ dagen en weken hebt. Wees daarop voorbereid. In de mindere weken moet je ritme zien te houden, maar pas het aan op je situatie. Dus ben je minder fit: ga wél bewegen, maar minder lang of minder intensief. Qua voeding: ga geen ingewikkelde dingen koken als dat altijd veel van je vraagt. Val terug op makkelijke gezonde basismaaltijden of iets gezonds uit de vriezer.

Je doet even wat minder, maar je houdt je ritme vast. Je komt daardoor weer sneller in je flow van duurzaam gezond gedrag. 

Ga ervan uit dat jij dit jaar ‘goede’, ‘mindere’ en ‘slechte’ dagen en weken hebt. Wees daarop voorbereid.

4: Leef Met een Duurzame Mindset

Mensen zijn heel resultaatgericht. We willen aan de cijfers zien dat we vooruit gaan. Ook als het gaat om gezondheid. Hoeveel kilo’s ben ik kwijt? Hoeveel calorieën heb ik verbrand? Het motiveert als het goed gaat. Zie je vaker een negatief resultaat, dan leidt dat eerder tot opgeven.

Hoe fanatieker iemand bezig is met cijfertjes en calorieën hoe meer iemand verstrikt kan raken in een dieet-mindset. Dat uit zich in schuldgevoel over voedingskeuzes, niet meer kunnen stoppen met wegen en diëten en obsessieve focus op het eigen uiterlijk.

Gebruik je de weegschaal soms, kun je genieten van sporten én lekker eten zonder schuldgevoel? Uitstekend. Is dat lastig? Lees hier wat je eraan kan doen.

5: Verander je Omgeving

Wist je dat 95 procent van je gedrag volledig automatisch gaat? Onbewust voorspelt en anticipeert je brein op basis van allerlei informatie die via je zintuigen binnenkomt. Het brein bepaalt dan welke actie er moet worden ondernomen (eten, knuffelen, vechten, vluchten, toenaderen).

In onze leefomgeving bevinden zich heel veel triggers die leiden tot impulsen om meer te gaan eten, minder te bewegen, later te gaan slapen etc. Wil je minder handelen naar deze impulsen? Haal de ongezonde triggers weg uit je omgeving en zet er gezonde triggers voor in de plaats.

Een slimme strategie om zonder veel moeite te werken aan een duurzaam gezond en fit leven!

Meer weten over onze begeleiding?

Wil je op een verantwoorde manier effectief geholpen worden bij het behalen van je doelen? Wij kunnen je goed helpen met personal training en leefstijl coaching.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *